Welkom bij groep 8
In groep 8 zitten 27 kinderen. Juf Manon staat 4 dagen voor deze groep (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag), op woensdag staat juf Robina voor de klas. Juf Eke loopt stage. Juf Maartje, juf Isabelle en juf Linda, onderwijsassistenten enleerkrachtondersteuners geven extra ondersteuning in en buiten de klas. Om de maandag geeft juf Paula een half uur muziekles. Op dinsdag krijgen de kinderen gymles van juf Manon, op donderdag van vakdocent meester Thomas. Lesmethodes: We gebruiken in groep 8 de volgende lesmethodes: - Taal: Staal. Met taal leren de kinderen onder andere de betekenis van woorden, een denkgesprek te voeren, argumenten te bedenken, een verhaal te schrijven, de betekenis van spreekwoorden en uitdrukkingen. - Spelling: Staal. Tijdens spelling leren de kinderen de volgende onderdelen: correct spellen van woorden (dat leren ze door de woorden in klankgroepen (lettergrepen) te verdelen en per klankgroep te kijken tot welke categorie het stukje behoort), werkwoordspelling, ontleden in woordsoorten en zinsdelen en het juist plaatsen van leestekens. - Lezen: BlinkLezen. Blink Lezen is een leesmethodiek voor groep 4 t/m 8, waarin begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen zijn gecombineerd. Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar. Elk thema duurt zes tot acht weken en bestaat uit een aantal vaste onderdelen. De thema’s combineren we met lessen wereldoriëntatie, zodat kinderen langere tijd intensief met een onderwerp bezig zijn. Woorden die daarbij horen, komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat. Alle kinderen krijgen per thema hetzelfde leesboek die ze lezen, waar we over praten en waar ze vragen over maken in hun leesdossier. Na het thema krijgen de kinderen dit leesboek mee naar huis. - Rekenen: Pluspunt 4. We werken in werkboekjes. - Engels: Duo-lingo. - Topografie: Topomaster. Dit jaar leren de kinderen belangrijkste landen, steden, gebieden en wateren op de wereld. - Wereldoriëntatie: Blink Wereld. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur worden geïntegreerd aangeboden. De kinderen krijgen instructielessen en leren zelf een onderdeel te onderzoeken waar ze meer over te weten willen komen. - Kanjertraining: Dit is een methode waarbij wekelijks lessen gegeven worden om het onderling vertrouwen tussen de leerlingen te bevorderen, wat de basis vormt voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Ze leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle situaties. Kernwoorden van kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. |